Profilhåndbok
Verdier.
Våre verdier danner grunnlaget for vår virksomhet. Bedrifts- kulturen bygger på verdiene som er med på å forme en langsiktig og solid bedrift ved å skape verdi for kunder, ansatte og samarbeidspartnere. De oppsummeres i tre ord: Personlig, Utfordrende og Kunnskapsrik.
Verdiene beskriver hvordan vi er som personer, hva vi står for, hvordan vi jobber, hva vi kan oppnå og hvordan vi vil bli oppfattet. I alle deler av virksomheten jobber vi aktivt med våre verdier. De preger vår faglighet, våre strukturer og våre holdninger.
Personling
Utfordrende
Kunnskapsrik
Primærlogo.
Logoen vår er et motstykke til en verden full av sjelløse sans-serif logoer. En modernisert og tilpasset klassisk serif-font fremstiller navnetrekket med faglig tyngde, men med tilstrekkelig lekenhet til å fremstå kreativ. Markøren tilfører logoen tydlige digitale signaler som inviterer til interaksjon, samtidig som den illustrerer noe av det viktigste vi gjør.
Den symboliserer viktigheten av å måle effekt av våre til-tak. Symbolsk får den frem viktigheten av videreutvikling og forbedring. For oss som byrå. For arbeidet vi leverer våre kunder. Og for et marked i konstant endring.
Safe zone.
For å konsekvent sikre optimal lesbarhet og fremstilling, skal det alltid være et område rundt logoen hvor ingen andre elementer plasseres. Området defineres av høyden på -P- i logo. Kvadratet av høyden danner rammen for området rundt logo.
Kortversjon av logo.
Kortvarianten av logoen danner et perfekt kvadrat. Det er den enkleste måte å formidle vår identitet på. P-point. Hver for seg bidrar elementene til å visualisere vårt univers.
Sammen forsterker de vår tverrfaglighet, spennende kolleger og
multi-lokasjon.
Symbol.
Symbol som brukes i profilen er ulike konstellasjoner av markøren og en sirkel. Sirkelen benyttes ofte som punktum i overskrifter,men også som et frittstående element. Det symboliserer videre- føringen av ‘pica’ / ‘point’ og rommer viktigheten av vårt virke. Markøren benyttes i ulike former og gjengivelser og gir uttrykk for kvalitetssikring av våre prestasjoner.
Alternative oppsett.
Profilen tillater og inviterer til lekenhet. Symbol og logotype kan brukes fristilt der det er hensiktsmessig. I tvilstilfeller anbefales å benytte primærversjon av logo.
![Bildet viser alternative oppsett av profil, logo og symbol](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f09389e7effe6dcb0e2ca7_Visittkort-emboss.webp)
![Bildet viser alternative oppsett av profil, logo og symbol](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f09388f58b50b8dab26a7d_Flag-Gr%C3%B8nn-Skog.webp)
![Bildet viser alternative oppsett av profil, logo og symbol](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f09389302364f02ec83010_Wall%205171%202022-04-28_1_2.webp)
Fonter.
Våre skrifttyper er Mencken Std Extra Bold, Source Code Regular og Source Sans Regular. Mencken Std Extra Bold brukes for overskrifter. Source Code Regular bør brukes på ingresser og underoverskrifter. Når den brukes som underoverskrift bør alle bokstaver være satt i versaler. Source Sans bør brukes på mengdetekst.
Overskrifter avsluttes med punktum eller annet passende skilletegn i rødt. Den kan brukes i konturform når du ønsker å oppnå et mer dekorativt resultat. Fargen på skrifttypen skal alltid være i høy kontrast til bakgrunnen.
Bruk bare ekstern versjon av fonter fra Adobe nettsiden. Om du har installert lokale versjoner av disse fontene, husk å fjerne dem fra maskinen for å unngå filkonflikter!
Mencken Std Extra Bold
SOURCE CODE PRO REGULAR (Versaler)
Source Code Pro Regular
Source Sans Pro Regular
PP Glitch Display.
Vi har utviklet en egen font som brukes når det er behov for en mer grafisk fremstilling av innholdet.
Om du er ikke designer - denne brukes alltid spar-somt, og sjelden mer enn enkeltbokstaver i ett ord.
Ikke bruk kun disse bokstavene for hele ord eller setninger – innholdet kan bli uleselig.
Designere kan bruke denne fonten som et grafisk/dekorativt element i form av ett eller to ord.
AaBbCcDdEe
FfGgHhIiJjKk
LlMmNnOoPp
QqRrSsTtUuVv
WwXxYyZz
AaBbCcDdEeFf
GgHhIiJjKk
LlMmNnOoPp
QqRrSsTtUu
VvWwXxYyZz
Fargepalett og fargebalanse.
Dette er fargene som representerer Picapoint. Størrelsen på fargeblokkene nedenfor er beskrivende for prosentilbruk.
Som bakgrunnsfarge bør de fire første fargene nedenfor være førstevalg. Rød bør aldri brukes som bakgrunnsfarge. Denne fargen skal kun brukes som en aksent.
Oppbygging av grafiske elementer.
Grafiske dekorelementer bygges opp av logoelementer - sirkel og markør. Transformer, dupliser og bland. Lag interessante, abstrakte komposisjoner. Bland kontur-former med tette. La deg inspirere av modernisme eller neo-modernistisk kunst og design.
*Hvis du ikke er designer selv, kan du bruke ferdige elementer eller be om hjelp fra en designer.
Se grunnleggende utgangspunkt nedenfor.
Dekorelement.
Markøren er en del av logoen og foruten sirkelen, det viktigste dekorelementet i profilen vår. Den kan benyttes i forskjellige lengder og orienteringer.
I animasjoner kan den øke eller krympe i lengde, slik at den illuderer et målebånd - det å måle noe.
Eksempler.
Se eksempler på bruk av elementer fra foregående sider.
![Bildet viser eksempel på bruk av dekorelementer](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f5c488cb1f1c2f32208219_decor%20eks-01.webp)
![Bildet viser eksempel på bruk av dekorelementer](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f5c48852d3de0803502ad1_decor%20eks-02.webp)
3D figurer.
Markøren kan også gjengis i 3D form. Helst i outline. Ved å plassere den i et miljø med de andre 2D formene kan du skape interessante, abstrakte komposisjoner. Formene kan også plasseres under tekst eller andre elementer.
Mønstre.
Mønstre kan konstrueres fra grunnleggende grafiske elementer (se side 16). Vær kreativ og gjerne inspirert av optisk kunst. Se eksempler nedenfor.
![Bildet viser et eksempel på bruk av mønstre](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f5c6f8fb80f1bd9d5a9b7e_m%C3%B8nster-01.webp)
![Bildet viser et eksempel på bruk av mønstre](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/6564a97b9ca42e3ed4822e67_Screenshot%202022-10-12%20at%2010.54.webp)
Glitching.
Vi ønsker å forsterke vårt menneskelige tilsnitt i en digital verden. Et sted hvor ikke alt er pixel-perfect og sjelløst. Dette oppnår vi ved å legge til åpenbare ‘defekter’ på flatene våre som glitcher/forstyrrelser.
Glitchene bygges opp av våre grunnleggende grafiske elementer.
Eksempler på bruk: Hover-effekt på nettsideinteraskjoner eller som dekorelement over foto.
![Bildet viser hvordan glitch-effekten kan brukes på et bilde](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f5c9bef71ee94c4a4d29bc_Glitching%20eks-01.webp)
![Bildet viser hvordan glitch-effekten kan brukes på et bilde](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f5c9c4a1e75ece0450b0e8_Glitching%20eks-02.webp)
Interaksjon med mønstre.
Den menneskelige faktoren bør også gjenspeiles i mønstre og interaktivitet med dem - enten det er en hover effect, animasjon eller statisk grafikk.
![Bildet viser et eksempel på interaksjon med mønstre](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f5cc5f52d3de08035bfb6d_monstre%20interaksjon-01.webp)
![Bildet viser et eksempel på interaksjon med mønstre](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f5cc604d7b8b89e69a1013_monstre%20interaksjon-02.webp)
Fotostil.
Vi ønsker å reflektere mest mulig autentisme i all vår kommunikasjon, inkludert foto. Derfor skal følgende føringer ligge til grunn ved opptak av bilder:
Bruk mest mulig naturlig lys.Vi ønsker varme toner med en naturlig hudtone (Tips: Skru opp på Vibrance og ned på Saturation). Bruk kun ekte situasjoner/mennesker. Vurder å bruke motion blur for å gi en følelse av bevegelse. Vurdere bruk av framing.
![Bildet viser Picapoint i arbeid.](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/633aaa780d3a8f1b4b1899c9_Oslo_kontor-3-1920x1080.webp)
Bilder med dekor.
Eksempler på hvordan kombinere bilder med dekorelementer
![Bildet viser ulike eksempler på hvordan kombinere bilder med dekorelementer](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f5d2f570d1c945d8d03d81_bilde%20med%20dekor%201.webp)
![Bildet viser ulike eksempler på hvordan kombinere bilder med dekorelementer](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f5d2f63251a37c2960b1c1_bilde%20med%20dekor%203.webp)
![Bildet viser ulike eksempler på hvordan kombinere bilder med dekorelementer](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f5d2f6d0f286c98c6ea56b_bilde%20med%20dekor%206.webp)
![Bildet viser ulike eksempler på hvordan kombinere bilder med dekorelementer](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f5d2f626243b1d594e6fb5_bilde%20med%20dekor%205.webp)
![Bildet viser ulike eksempler på hvordan kombinere bilder med dekorelementer](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f5d2f632add1526b7946ba_bilde%20med%20dekor%204.webp)
Motion guideline.
Glitching
For å videreføre prinsippet i identiteten om at vi ikke er perfekte, kan det legges inn forstyrrelser/glitching i animasjonene.
Glitchene skal baseres på de grafiske elementene. De skal ikke se ut som tekniske feil/forstyrrelser, men underbygge lekenheten i identiteten og være et overraskende innslag i opplevelsen.
Fading
Transparency er ikke en del av identiteten.
Alle elementer skal alltid vises med 100% opacity. Fading av elementer skal aldri gjøres i animasjoner.
Animasjon av symbolet
Når punktumet og målebåndet animeres sammen, bør punktumet lede an, mens målebåndet reagerer på punktumets bevegelse.
Maler.
![Bildet viser Picapoints nettside på mobil](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f6ce689aea95f14a4dbb2c_webside-mobilepsd.webp)
![Bildet viser Picapoints nettside på desktop](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f6ce67a875b57719eb34ce_webside-desktop.webp)
![Bildet viser et Picapoint handlenett](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f6e08bce0985189e1f8237_totebag%201.webp)
![Bildet viser en Picapoint t-skjorte](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f6e08b83db5948e06f9b24_shirt%20and%20cap.webp)
![Bildet viser utendørsreklame av Picapoint](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f6e1a7a7ef4f826e63caf4_Billboard-1%201.webp)
![Bildet viser utendørsreklame av Picapoint](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f6e1a6c05a732fec7be332_citylight%201.webp)
![Bildet viser utendørsreklame av Picapoint](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f6e1a77e95e2751bdb324b_Sign%201.webp)
![Bildet viser utendørsreklame av Picapoint](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f6e1a7fccafbd8646d32c0_Billboard%202.webp)
![Bildet viser ulike tilbehør i Picapoint profilen](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f6e23fb36f73bc5a7388cd_accesories%201.webp)
![Bildet viser en ølboks i Picapoint profil og farger](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f6e23ecdc409e7ba492a35_Picapils%201.webp)
![Bildet viser tre vinflasker i Picapoint profil og farger](https://assets-global.website-files.com/630773137039bd68b4098c39/64f6e23e5c151b3243834507_vin-alle-01%201.webp)