Picapoint

Julekalender for Sport Outlet

Forsiden på Sport Outlet julekalender

Alle byråer med respekt for seg selv har på et eller annet tidspunkt laget en julekalender. Å lage godt innhold, gode designløsninger og et bra konsept som kan kjøres i 24 dager i strekk er en fin utfordring.

Utfordringen:

Lage et originalt design og konsept, som kunne appellere til de brede massene, og skape innhold til 24 dager.

Det tekniske måtte fungere helt smertefritt og være lynraskt.

Vi startet også med helt blanke ark, hva publikum angår. Det å bygge opp en respektabel deltakerliste ble også en stor utfordring, som måtte håndteres på en god måte.

Løsning:

Gjennom en gøy designprosess, der vi fikk designe gnomer og nisser, ble historie og visuelt uttrykk til. Det var viktig at julekalenderen komplementerte Sport Outlet sin merkeprofil, noe som kommer tydelig frem i fargebruk og typografi.

Uttrykket i julekalenderen har et barnslig tilsnitt, der vi hadde en tanke om at julekalenderen kunne være en aktivitet for både barn og voksne – noe som spiller inn i Sport Outlet sitt ønske om å være en sportsbutikk for familien.

To Picapointere, Søren og Cecilie, hadde ansvar for å utarbeide historien og det visuelle. Deretter satte vi sammen en arbeidsgruppe som fordelte arbeidet, og utførte dette innenfor kategoriene design, innhold, teknisk og prosjektledelse.

Resultat:

Gjennom promotering på Sport Outlets egne Facebook-sider, fikk vi raskt økt engasjementet rundt kampanjen. I løpet av adventstiden oppnådde Sport Outlet ca. 10.000 brukere, nesten 90.000 sidevisninger på kalenderen, og gjennomsnittlig tid på siden i kampanjeperioden var på nesten ni minutter.

Skulle Sport Outlet kjøpt den samme rekkevidden, med den CPC-kostnaden som var i desember, ville det kostet kjeden rundt 600.000 kroner.

Fun-Facts:

Basert på data innsamlet gjennom julekalenderen, kan vi gjøre noen litt interessante observasjoner:

Den gjennomsnittlige julekalenderentusiasten synes at pusleoppgaver er vanskelige. Det kan også hende at akkurat de fire pusleoppgavene vi hadde var vriene.

Dette kan vi se ved å kikke på konverteringene (fullførelse av julekalanderoppgaven), og se dette opp mot tiden som ble brukt på siden. Det blir raskt ganske tydelig hvilke fire dager som hadde en pusleoppgave.

Noen av oppgavene var nemlig pusleoppgaver, som var vanskeligere å gjennomføre enn andre – og som førte til et markant dropp i antall konverteringer. Men julekalenderentusiastene gjorde sitt beste, noe som førte til en økt tid brukt på siden – faktisk en dobling i øktvarighet. Det skal med andre ord ikke stå på innsatsen.

Hver deltaker fullførte i snitt 5,6 luker i løpet av desember, noe som viser at julekalenderentusiaster kanskje er feil ord å bruke – da synes vi at snittet burde lagt høyere.

Kontakt oss