Picapoint

Skriver du godt … nok?

Hvordan fanger du lesernes oppmerksomhet? Hva er viktig å unngå og hva er viktig å gå inn på? Her er noen tips.

Hva er målet med teksten?

Dette er det viktigste du gjør før du starter å skrive. Vet du hvorfor du skriver teksten og til hvem, så har du en god start. Stil og tone følger så etter.

Skriver du til mannen i gata, så ikke bruk fagbegreper som er vanskelig å forstå, men skriv enkelt. Bruk et variert språk og unngå for mange gjentakelser.

Få med det viktigste først

Skriv gjerne ut teksten først og så kan du omorganisere den etterpå.
Ofte får du et bedre overblikk når du har fått ned alt på papiret.
Så kan du fjerne det som ikke fører deg til mål og plassere de viktigste budskapene øverst i teksten.

Tittel og ingress skal «hekte» leseren

Ha mål og målgruppe i tankene når du skriver tittel og ingress. Hvordan får du leserne såpass nysgjerrig at de ønsker å lese videre? Aktive setninger fungerer bedre enn passive.

I ingressen kan du gjerne ha med viktige sitater om du har intervjuet noen. Du kan også formulere ingressen som spørsmål teksten skal svare på. Husk at ingressen ikke bør være på mer enn to linjer.

Når du har skrevet ferdig teksten din, bør du gå tilbake til tittel og ingress og se om du bør gjøre noen justeringer.

Svar på alle spørsmål leserne måtte ha!

Hvem, hva, hvorfor, hvordan og når? I teksten skal du svare på alle spørsmål leserne måtte ha. Her viser jeg et eksempel på en tekst til en facebook-konkurranse for barneklær:

Hva:
Januar er gull når det gjelder gode priser, og vi er intet unntak!

Hva, hvem og hvorfor:
For å fyre opp stemningen enda mer, har vi nå en konkurranse der vi trekker en heldig vinner som får et valgfritt produkt fra kampanjeavisen Gulldager.

Hvordan:
Det eneste du trenger å gjøre for å delta er å fortelle oss om din beste vinteropplevelse i kommentarfeltet! Fortell oss gjerne hvem du var med også.

Når:
Konkurransen varer til og med tirsdag 19. januar og vi trekker vinneren onsdag 20. januar!

Hva:
*Gjelder ikke skipakker.

Bruk mellomtitler

Del opp teksten i flere deler og bruk mellomtitler, så det blir enklere for leserne å få med seg alt. Gode mellomtitler gjør også at du rangerer høyere i søkemotoren til Google.

Bruk konkrete søkeord

Skriver du en god tekst, får du automatisk med gode søkeord. Det er likevel lurt å ha et ekstra blikk på hvordan du bruker viktige søkeord i teksten din. Du bør bruke søkeord du tenker publikum ville ha brukt, både i titler og ingress og gjennomgående i teksten din.

Her er et eksempel på hvorfor du bør tenke på hva du skriver.
Ikke bli sittende fast i din egen boble, men tenk på leseren. Om kundene dine vil ha LED-TV, gi dem LED-TV:

1. plass på Google:

8. plass på Google:

Så tenk på kundene først, så kan lange modellnavn komme senere i teksten.

Less is more

Prøv å skriv presise og aktive setninger uten for mange fyllord. Det gjør teksten lettere å lese og får budskapet tydeligere frem. Her er et eksempel:

Ok: Nye krav til samhandling og informasjonsdeling mellom nivåene i helsetjenesten, krever løsninger som binder fagsystemene og teknologien sammen!

Bedre: Større krav til informasjonsdeling i helsetjenesten stiller større krav til teknologi.

Bruk humor og spill på følelser

Vi husker bedre ting som beveger oss på en eller annen måte.
Her er et utdrag fra en bloggtekst:

Nabolagets bakgård
Du trenger ikke å dra så langt for å nyte naturen. Ta med ungene på lekeplassen eller til skogholtet bak huset.

Pakk med en termos med kakao og små marshmallows, en flaske med pannekakerøre og en primus. Ta også med sitteunderlag og varmt tøy til hele flokken. Og vipps så har du alt du trenger for å skape et pusterom for familien, vekk fra rydding og kjas og mas hjemme. For barna er dette små, men definerende øyeblikk – ja, faktisk et lite eventyr!

Humor er et virkemiddel som skaper gode assosiasjoner:

Husk korrektur og en ordentlig avslutning

Hvis du har skrevet en god tekst med mange skrivefeil, mister du troverdighet, så sørg for å lese korrektur!

Mange tekster slutter litt i «løse luften», så prøv å bruk god tid på en god avslutning. Du kan for eksempel ta opp igjen spørsmålet du tok opp i ingressen, peke på veien videre eller komme med en oppsummering.

Dette er noen tips fra oss til dere! Vi har flere års erfaring med å skrive pressemeldinger, tekster til sosiale medier, nettsider og blogger.

Trenger dere en hjelpende penn, så ta kontakt med våre innholdsprodusenter, Erik og Cecilie!

Cecilie Hovde
Innholdsprodusent
Tlf: 993 69 179 cecilie@picapoint.no

Erik Hatleli Aasen
Innholdsprodusent
Tlf: 452 60 302
erik@picapoint.no

    Kontakt oss