Picapoint

Er du «på nett» med nettsiden din?

Nettsiden er de siste årene blitt den viktigste måten å nå kunder på.
De aller fleste bruker Google for å finne tjenester eller produkter. Derfor er det viktigere enn noen gang at nettsiden din fungerer optimalt.


Bedrifter som har vært klar over dette, og jobbet mot en bedre tilstedeværelse på nett, kan nå høste frukter fra investeringene de har gjort – både når det kommer til økt synlighet og en bedre brukeropplevelse. Dette fører igjen til konvertering i form av klikk eller salg.

Som den viktigste representanten for din bedrift, må nettsiden din fungerer optimalt. Den må være enkel å navigere i, rask å bruke og tilgjengelig hele tiden. 

Les våre 6 tips til en god nettside, og ta selv en vurdering på om din bedrift trenger en «facelift» på bedriftens ansikt utad.

1. Søk og optimalisering av innhold

La oss starte med det første en potensiell kunde gjør: søke etter den tjenesten eller det produktet han/hun er interessert i. Det er svært viktig å ha kunnskap om hvordan Google rangerer søk, slik at du kan optimalisere innholdet ditt og legge inn relevante søkeord, som gjør at du kommer høyt opp på Google sine sider.

Google forandrer ofte sine algoritmer for hvilket innhold som rangeres høyt. Derfor er det viktig å finne noen som er erfarne og oppdatert på de siste trendene, før dere lager en ny nettside. Det er også lurt å ha en Google Analytics-konto til nettsiden din, slik at du kan følge med på hvordan nettsiden din blir brukt.

2. En ryddig og oppdatert nettside 

Like viktig som at du ser presentabel ut når du møter nye kunder, er det viktig at nettsiden din ser ryddig ut. Dette er førsteinntrykket til kunden, og avgjør raskt om han/hun blir værende på siden eller flykter til konkurrenten din. 

Designet må følge visse prinsipper for plassering av elementer, da studier innen eyetracking viser at den viktigste informasjonen bør være øverst til venstre. Viktige poeng i teksten bør fremheves med undertitler for å holde på vår stadig kortere «attention span».

All informasjon må være oppdatert. Har bedriften din utviklet seg i løpet av de siste årene og forandret strategier, fått nye produkter eller tilbyr nye tjenester, er det viktig at nettsiden gjenspeiler dette. Det er et minstekrav, og dersom kunder finner sider som er utdatert eller som ikke finnes, går de mest sannsynlig videre til neste søk på google.

3. Enkelt å finne fram 

Hvor mange klikk bruker kunder på å finne det de er ute etter? Det bør ikke være flere enn 3-4 klikk. Dette gjelder spesielt dersom du har en yngre målgruppe, da deres «attention span» blir stadig kortere. Du bør ha en klar tanke om hvordan innhold er plassert på nettsiden din, slik at kunder raskt kan finne det de er ute etter. 

PS: Med «klikk» mener vi også «scroll» og «swipes» og andre valg brukerne må ta på nettsiden.

4. Nettsiden må være kjapp

Laster nettsiden sakte, kan du regne med at mange forsvinner. Det er viktig å tenke på at mange brukere har tregere internett enn du selv har. Både linjehastighet, avstand til serveren der nettsiden ligger og hvilken server du bruker, påvirker dette.

Selve innholdet på siden har også stor betydning. I en travel hverdag er det ingen som har tid til å sitte å vente på at sider skal laste i mer enn noen sekunder. Skjer dette, har konkurrenten med lynrask side sannsynligvis allerede vunnet kunden.

Sjekk hastigheten på nettsiden din her.

5. Nettsiden må fungere på mobil og andre enheter

Over 50% av all trafikk på nettet og alle søk gjort med Google, kommer fra mobile enheter. Stadig flere bruker mobilen i stedet for PC til å surfe på nettet, og du mister mange kunder dersom siden din ikke fungerer for mobil og nettbrett.

Test her hvor mobilvennlig nettsiden din er.

6. Et brukervennlig CMS-system

CMS er forkortelse for «Content Management System», og fungerer som en portal for opplastning av ny informasjon til nettsiden. Om dere er avhengige av en webdesigner for å laste opp nye artikler, produkter eller bilder, bruker dere sannsynligvis et dårlig CMS eller ikke et CMS i det hele tatt.

Med et bedre CMS kan bedriften spare mye tid og penger på å gjøre slike endringer selv, uten å ha kompetanse på webdesign. En godt designet nettside med et godt CMS, er enkel å oppdatere for alle.

Ønsker du hjelp til å lage en topp moderne nettside som fungerer optimalt?

Picapoint har mange års erfaring med å lage, optimalisere og designe nettsider. Vi lager effektive nettsider med innhold som er tilpasset din målgruppe.

Ta kontakt med oss dersom nettsiden din trenger en «facelift», så kan vi sammen lage en strategi for å få nettsiden din «på nett» igjen.

Kontakt oss